سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
تنگ چشمیِ بسیار، جوانمردی را زشت و برادری راتباه می کند . [امام علی علیه السلام]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :176837
بازدید امروز :20
بازدید دیروز :53
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز سیزدهم دی ماه

- رحلت عارف پارسا آیت الله شیخ علی اکبر اللهیان تنکابنی ( 1339 / 15 رجب 1380 ق )

 - تبعید آیت الله سید مصطفی خمینی به ترکیه توسط رژیم پهلوی ( 1343 ش )

- آغاز کنفرانس گوادلوپ با حضور سران کشورهای غرب برای بررسی اوضاع ایران ( 1357 ش )

- آغاز به کار نخستین گردهمایی جنبشهای آزادی بخش جهان در تهران ( 1358 ش )

- ابلاغ پیام تاریخی امام خمینی به گرواچف رییس جمهور اتحاد جماهیر شوروی ( 1367 ش )

 

1- در مقطعی که سراسر ایران در تظاهرات و راهپیمایی علیه رژیم بود و هر لحظه ضعف و انعطاط آن بیشتر نمایان می شد سران چهار قدرت جهان غرب به پیشنهاد فرانسه در جزایر گوادلوپ در شرق دریای کاراییب در آمریکای مرکزی گرد هم آمدند و به بررسی رویدادهای ایران و آینده آن پرداختند. در این کنفرانس جیمی کارتر رییس جمهور وقت آمریکا، هلموت اشمیت صدر العظم آلمان غربی، جیمز کالاهان نخست وزیر انگلستان و ژیسکار دستن رییس جمهور وقت فرانسه با هدف حفظ منافع خود در ایران به تبادل نظر پرداختند. کارتر معتقد بود به علت وضعیت حاکم در ایران دیگر امکان حمایت از شاه وجود ندارد. وی توانست سران سه کشور را با خود همراه سازد و برای ارتباط با دولت بعد از رژیم پهلوی به برنامه ریزی بپردازد ضمن آن که ژیسکار معتقد بود با توجه به حضور امام خمینی در فرانسه بتواند نقش واسته با نیروهای مخالف رژیم را ایفا نماید با شکل گیری این کنفرانس و نتایج آن محمد رضا پهلوی که قصد خروج از کشور را داشت کار خود را به طور کلی تمام شده دید و متوجه شد که دیگر حمایتهای پیشین غرب برای او وجود ندارد.

 

2- نخست گردهمایی جنبشهای آزادی بخش جهان در تهران گشایش یافت و نمایندگان آزادی بخش در آن حضور یافتند. شناساندن ابعاد عمق و گسترده انقلاب به جهانیان، معرفی نهضتهای آزادی بخش جهان و فراهم آوردن زمینه های مساعد برای وحدت هر چه بیشتر این نهضتها در برابر ظلم و جور امپرالیسم جهانی از اهداف اصلی این گردهمایی بود.

 

3- به قدرت رسیدن میکائیل گورباچف در اتحاد جماهیر شوروی موجب تحولات عظیمی در جهان کمونیسم گردید. حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که ناظر جریانات سیاسی و بین المللی بود از این فرصت به نحو احسن استفاده کرده و با دعوت جهان کمونیسم به اسلام در صدد بر آمدند تا خلع به وجود آمده از فروپاشی ماتریالیسم را با جایگزین اسلام ناب محمدی پر نماید به همین جهت هیأتی را به سرپرستی جوادی آملی به مسکو اعزام داشته تا پیام کتبی معظم له را به گورباچف ارائه دهندئ امام خمینی در این پیام با بینشی برخاسته از مکتب وحی و فراتر از وقایع روزمره و اتفاقات سیاسی به ترسیم این رویداد مهم پرداختند. امام خمینی در بخشی از این پیام فرمود برای همه روشن است که از این پس کمونیست را باید در موزه های تاریخی و سیاسی جهان جستجو کرد چرا که مارکسیسم جواب گوی هیچ نیازی از نیازهای انسان نیست. از شما می خواهم درباره اسلام به طور جدی تحقیق و تفحص کنید و این نه به خاطر اسلام و مسلمین بلکه به جهت ارزشهای والا و جهان شمول اسلام است.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/13:: 12:17 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز دوازدهم دی ماه

    - رحلت عالم ربانی آیت الله ملا محمد باقر فشارکی ( 1275 ش )

    - تصرف شهرهای تبریز و ارومیه توسط قوای عثمانی در جریان جنگ جهانی اول ( 1293 ش )

    - رحلت فقیه اصولی آیت الله فیاض زنجانی ( 1320 ش )

    - شروع به کار اولین کارخانه ذوب آهن ایران در کارخانجات تعمیرات اساسی راه آهن ( 1344 ش )

    - برگزاری نخستین همایش طنز در تهران ( 1374 ش )

    - افتتاح اولین فرستنده رادیو مشهد با قدرت یک کیلو وات ( 1327 ش )

    1- آیت الله ملا باقر فشارکی در حدود سال 1207 ش ( 1244 ق ) در اصفهان به دنیا آمد. وی پس از طی دروس حوزوی به مدارج بالای علمی دست یافت و به وعظ و ارشاد و تدریس و تألیف همت گماشت. شهرت آیت الله فشارکی به غیر از مراتب علمی از دو جنبه بوده است: اول به وسیله منبر و ارشاد مردم با بیانات جذاب و رسا؛ دوم احیا و شب زنده داری شبهای جمعه و خواندن دعای کمیل در مسجد مصلای تخت فولاد اصفهان به هنگام سحر می باشد به طوری که این سنت پس از سالها از درگذشت او توسط دیگران ادامه یافت. همچنین وی دارای محفل درسی پر رونق بود که شاگردان وی را بالغ بر یک صد نفر ذکر کردند. از این عالم ربانی کتب متعددی به جای مانده که آداب الشریعه، ذخیره المعاد و حاشیه بر شرح لمعه از آن جمله است ایشان سرانجام در 12 دی ماه 1275 ش برابر با 26 رجب 1314 ق در 68 سالگی بدرود حیات گفت و در اصفهان به خاک سپرده شد.

    2- با آغاز جنگ جهانی اول و حمله آلمان به روسیه و طرفداری عثمان از آلمان و یورش انگلیس و ژاپن به نیروهای آلمانی، جنگ جنبه جهانی پیدا کرد. در این حالت دولت ایران اعلام بی طرفی کرد ولی این اقدام ایران از طرف متخاصمین رعایت نگردید تا این که سپاه امپراتوری عثمانی به کمک کردها تجاوز به خاک ایران را آغاز کرد و شهرهای ارومیه و تبریز بی دفاع را به تصرف خود در آورد و به سمت شمال ایران پیشروی نمود. پس از تجاوز عثمانی دولت روسیه نیز قوای خود را وارد ایران نمود و برای تصرف شهرهای آذربایجان جنگ شدیدی بین قوای روسیه و عثمانی در گرفت در این جنگ خونین سرانجام روسها پیروز شدند و بر آذربایجان استیلا یافتند و روسها تا مدتها در آن منطقه ماندند تا این که پس از تغییر حکومت، آنان آنجا را ترک کردند.

     3- آیت الله فیاض مدرس زنجانی در سال 1247 ش ( 1285 ق ) در یکی از روستاهای زنجان به دنیا آمد. وی در ابتدا از محضر پدر مجتهدش آخوند ملا محمد استفاده برد. سپس در تهران در حلقه درس بزرگانی همچون میرزا ابوالحسن جلوه و میرزا ابوالحسن آشتیانی دروس حکمت، فقه، اصول، کلام، منطق و تفسیر را آموخت و در علوم عقلی و نقلی مهارت یافت. ایشان چند سال نیز در عتبات از کرسی درس علامه شیخ هادی تهرانی و استادان دیگر بهره جست و خود فقیهی محقق و متبحر گشت. ایشان از سال 1287 ش تا پایان عمر به مدت بیش از 30 سال در زنجان اقامت گزید و مرجع تقلید آن دیار شد. وی طی این سالها یکی از مروجین و مدرسین بزرگ مکتب شیعه و از نظر اجتماعی پناهگاه و مرجع مردم عصر خویش به شمار می رفت. از این فقیه جلیل آثاری چون ذخایر الامت و رساله در خُمس، ذکات و ماهیت وجود، بر جای مانده است. ایشان سرانجام در 12 دی ماه 1320 ش برابر با 14 ذی الحجه 1360 ق بدرود حیات گفت و در زنجان به خاک سپرده شد.

    4- عملیات متوسط محمد رسول الله (ص) در تاریخ 12 دی ماه 1360 ش با رمز مقدس لا اله الا الله، محمد رسول الله، با هدف انهدام نیروهای دشمن و نشان دادن قدرت نفوذی و تهاجمی ایران در منطقه غرب نوسود در کردستان صورت گرفت و تا 13 دی ماه به طول انجامید. در این عملیات نیروهای سپاه ضمن عبور از منطقه کوهستانی و تله های انفجاری به مصاف دشمن رفتند و با عبور از این مناطق پایگاه بعثیان را درهم کوبیده و مقرر فرماندهی یکی از تیپهای دشمن منهدم شد و رزمندگان پس از ورود به شهرهای عراق ضربات سختی بر عراق وارد آوردند. نتایج این عملیات، تلفات نیروهای انسانی: 100 نفر اسیر 700 نفر کشته و زخمی. تجهیزات و امکانات: تانک 4 دستگاه انهدامی، هلیکوپتر 2 فروند انهدامی، هواپیمای میگ 1 فروند انهدامی. این عملیات آرامش دشمن را در غرب کشور بر هم زد و به رژیم بعث نشان داد که از این پس نیروهای متجاوز عراق در هیچ منطقه از خاک ایران از حملات نیروهای جمهوری اسلامی ایران مصون نیستند.     



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/12:: 12:17 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز یازدهم دی ماه

    - اولین وام گیری ایران از روسیه در زمان مظفرالدین شاه قاجار ( 1278 ش / 28 شعبان 1317 ق )

    - تجاوز سپاه عثمانی به خاک ایران ( 1293 ش )

    - درگذشت ادیب و نویسنده برجسته یوسف اعتصامی پدر پروین اعتصامی ( 1316 ش )

    - رحلت عالم مجاهد و فقیه نستوه آیت الله عبدالرحمن حیدری ایلامی ( 1365 ش )

    - درگذشت عبدالجواد فلاطوری اندیشمند مسلمان و مؤسس دانشکده علوم اسلامی هامبورگ (1375 ش )

    1- پس از شروع جنگ جهانی اول، دولت ایران برای بر کنار ماندن از آسیبهای جنگ، اعلام بی طرفی کرد. اما این اقدام ایران از طرف متخاصمین رعایت نگردید و هر کدام به نحوی بر خاک ایران یورش آوردند. سپاه عثمانی با کمک کردها شروع به تجاوز به خاک ایران نمود و شهرهای بی دفاع تبریز و ارومیه را به تصرف خود در آورده به سمت شمال کشور پیشروی کرد. پس از تجاوز عثمانی دولت روسیه نیز قوای خود را وارد ایران نمود و بر سر تصرف آذربایجان جنگ شدیدی بین نیروهای روسیه و عثمانی در گرفت. در این نبرد سهمگین عده زیادی از مردم آذربایجان مجروح و مقتول شدند. اموال آنان به غارت رفت و سرانجام قوای روس بر سپاه عثمانی پیروز گشت. در نهایت عثمانیها عقب نشینی کرده و روسها منطقه آذربایجان را به تصرف در آوردند. در این حال با ورود انگلیسیها به خاک ایران، خاک این مرز و بوم عملاً به یکی از جبهه های جنگ جهانی تبدیل شد که حاصلی جز قحطی و قتل و غارت مردم ایران در پی نداشت.

    2 – آیت الله حاج شیخ عبدالرحمان حیدری ایلامی در سال 1304 ش ( 1344 ق ) در شهر ایلام دیده به جهان گشود. وی پس از پشت سر گذاشتن تحصیلات به معلمی روی آورد؛ اما پس از رویایی صادق به فراگیری علوم اهل بیت روی آورد و به عتبات عالیات هجرت کرد. ایشان سالیانی در کربلا، سامرا و سپس نجف اشرف مدارج علمی را پیمود و سرانجام با حضور در درس خارج فقه و اصول حضرات آیات: سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم خوئی، حاج محمد شاهرودی و شیخ حسین حلی به درجه اجتهاد دست یافت. با تبعید حضرت امام خمینی به نجف اشرف آیت الله حیدری ضمن شرکت در درس خارج اصول و فقه آن بزرگوار در بحث ولایت فقیه امام نیز حاضر شد. این عالم مجاهد از سال 1350 ش برای ارشاد و تبلیغ راهی بغداد گردید که فعالیت دینی او بر دستگاه، گران آمد و او را از کشور اخراج نمودند. ایشان پس از دو سال اقامت در قم در سال 1354 به شهر ایلام وارد شد و روحانیت مبارز ایلام را متشکل ساخت. خنثی کردن تبلیغات بهائیت در استان، تأسیس مدارس علمیه، تأسیس بیش از هشتاد حسنیه و مسجد در استان و ارشاد مردم به دین برخی از فعالیتهای این عالم بزرگوار بود. ایشان بعد از پیروزی انقلاب با رأی قاطع مردم ایلام به مجلس خبرگان راه یافت. ایشان پس از آغاز جنگ بارها در جمع رزمندگان حضور یافت و باعث روحیه بخشی بشتری به رزمندگان اسلام می گردید. سرانجام این عالم مبارز و نستوه در یازدهم دی ماه 1365 ش برابر با بیست و نهم ربیع الثانی 1407 ق در 61 سالگی دار فانی را وداع گفت و پس از تشییعی با شکوه در حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

    3- پرفسور عبدالجواد فلاطوری در سال 1304 ش در اصفهان دیده به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در این شهر به پایان رسانید. وی سپس برای تحصیل علوم دینی راهی حوزه علمیه مشهد شد و از محضر: میرزا هاشم قزوینی و میرزا محمد تقی ادیب نیشابوری و ... بهره برد. عبدالجواد فلاطوری پس از آن به تهران آمد و به ادامه تحصیل علوم دینی نزد استادان نام آوری همچون علامه محمد تقی آملی، میرزا مهدی آشتیانی، محمد علی شاه آبادی و سید احمد خوانساری پرداخت. دکتر فلاطوری در همان زمان در رشته فلسفه اسلامی از دانشگاه فارغ التحصیل شد و از آیت الله شیخ محمد رضا کلباسی به اخذ اجازه اجتهاد نائل آمد. وی در سال 1333 برای آگاهی از علوم انسانی و فلسفه غرب عازم آلمان گردید و در رشته فلسفه و دین شناسی تطبیقی و روانشناسی تحصیل نمود. ایشان در سال 1341 موفق به اخذ درجه دکتری در فلسفه تطبیقی، حقوق، تاریخ ایران، اسلام معاصر، کلام و علوم اسلامی را بر عهده گرفت و دمی از تدریس، تحقیق و تألیف باز نایستاد. دکتر فلاطوری در راه بسط و توسعه تفکر اسلامی در اروپا، فعالیتهای چشمگیری داشت و برای نیل به این هدف دانشکده علوم اسلامی هامبورگ آلمان را تأسیس کرد. این اندیشمند مسلمان در آلمان به عنوان یک مرجع اسلامی دانشمند فلسفه و علوم اسلامی مطرح بود. هر زمان که محافل علمی اروپا در تجزیه و تحلیل و بیان مسائل اسلامی و تفاهم و همفکری و گفت و گوی بین پیروان ادیان اسلام و مسیحیت و یهودیت، دچار مشکل می شدند، به وی مراجعه می کردند. وی در طول بیش از چهل سال اقامت در آلمان مقالات متعدد در نشریات معتبر آلمانی در جهت دفاع از اسلام نگاشت. استاد فلاطوری برای ایجاد مباحثه، هم فکری و همکاری بین پیروان ادیان مختلف تلاش می کرد. از جمله آثار وی ترجمه تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی، تألیف اخلاق علمی کانت و دگرگونی بنیادی فلسفه یونانی در اثر طرز اندیشه اسلامی، می باشد. دکتر فلاطوری سرانجام در 11 دی ماه 1375 ش بر اثر سکته قلبی در 71 سالگی در گذشت و به سرای باقی شتافت.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/11:: 12:32 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز دهم دی ماه

     

    - شهادت ثقة الاسلام میرزا علی آقا تبریزی توسط قوای متجاوز روس در تبریز ( 1290 ش )      

    - سفر جمی کارتر رییس جمهور وقت آمریکا به ایران ( 1356 ش )                                       

    - تظاهرات خونین مردم مشهد و دیگر شهرها در اعتراض به رژیم پهلوی ( 1357 ش )               

    - تأسیس مجمع جهانی اهل بیت به دستور مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (  1369 ش)

    - افتتاح رادیو سواحیلی برای شرق و مرکز افریقا در صدا و سیما ( 1373 ش )                            

    - تجلیل از سید محمد حسین علم الهدی طباطبایی خردسالترین حافظ قرآن کریم در قم ( 1375 ش )  

    - آغاز به کار شبکه سراسری مستقل رادیو قرآن ( 1376 ش )                                             

     

     1- میرزا علی آقا تبریزی معروف به ثقة الاسلام در سال 1239 ش ( رجب 1277 ق ) در تبریز به دنیا آمد. وی در 23 سالگی راهی عتبات عالیات گردید و در محضر شیخ محمد حسین فاضل اردکانی، میرزا حبیب الله رشتی و شیخ زین العابدین مازندرانی در تکمیل معارف اسلامی خود کوشید تا به مقام اجتهاد رسید. ایشان پس از 8 سال به تبریز مراجعت کرد و با نطق و موعظه افکار مردم را هدایت کرد. پس از استقرار نظام مشروطه و پایان یافتن دوره استبداد صغیر در ایران، روسیه که حاوی استبداد بود در صدد اعاده استبداد بر آمد و به دنبال بهانه بود. استخدام مورگان شوستر آمریکایی توسط مجلس شورای ملی برای خزانه داری کل کشور بهانه به دست آنها داد و روسها طی اولتیماتوم شدیدی خواهان اخراج شوستر شد. در این زمان بین مجلس و دولت بر سر این اولتیماتوم بحثهای شدیدی در گرفت که در این حال نیروهای روسیه نیز بخشی از مناطق غرب و شمال ایران را به اشغال خود در آوردند و با ورود روسها به تبریز بسیاری از مردم به دست آنها قتله عام شدند. ثقة الاسلام تبریزی سعی می کرد با گفتگو مانع کشتار مردم گردد در نهایت روس ایشان را در روز 9 محرم 1330 برابر با 9 دی ماه 1290 ش دستگیر کردند. آنها از او خواستند که برای حفظ جان خود مجاهدان تبریزی را آغاز گر جنگ معرفی کنند ولی وی این تقاضا را رد کرد. سرانجام ایشان را در روز 10دی ماه 1290 برابر با عاشورای 1330 ق به شهادت رساندند او مردی فاضل و در عین حال جسور بود ایشان در عرصه ادب نیز دست توانا داشت و به زبانهای فارسی و عربی مسلط بود. مراة الکتب و مقتل سید الشهدا از آثار اوست.

     

     2- جیمی کارتر در حالی برای مذاکره با شاه وارد ایران شد که دانشجویان مسلمان در چندین نقطه تجمعات ضد آمریکایی بر پا کرده بودند. کارتر پس از ورود به تهران در ضیافت رسمی شاه در سخنان غیر واقعی گفت به سبب رهبری بزرگ شاه ایران در یکی از آشوب زده ترین نقاط جهان به جزیره ثبات تبدیل شده است. در پایان گفت هیچ کشور دیگری در جهان برای برنامه ریزی امنیت نظامی مشترک از ایران به ما نزدیکتر نیست. این در حالی بود که شماری از مقامات آمریکایی حاضر در جلسه از شنیدن این سخنان اغراق آمیز کارتر مبهوت شدند. کارتر در زمانی به تهران سفر کرد و ایران زیر سلطه شاه را جزیره ثبات در خاورمیانه نامید که از مدتی پیش از آن، با شهادت حاج آقا مصطفی خمینی، مرحله ای تازه از مبارزات ملت مسلمان ایران بر ضد رژیم شاه آغاز شده بود. این جزیره ثبات با وقوع حوادث خونین نوزده دی در قم به کانون بزرگترین انقلاب دینی و مردمی در قرن بیستم مبدل گردید و طومار خاندن پهلوی را در هم پیچید.

     

     3 – در روز دهم دی ماه 1357، مردم مشهد در حین تظاهرات ضد رژِیم به چند کلانتری، انجمن ایران و آمریکا و نیز به منزل چند مستشار آمریکایی به مردم حمله شد و در نتیجه، طبق آماری که روزنامه ها منتشر کردند، دویست نفر شهید و دو هزار نفر زخمی بر جای ماند. در همان روز، در کرمانشاه در زد و خورد مردم و مأموران انتظامی ، یک صد نفر کشته و چهار صد تن دیگر زخمی شدند. در شهرهای ملایر، همدان، لنگرود، اردبیل، رشت، شیراز، گرگان، لار، خرم آباد، قم، بروجرد، ورامین، بابل و پل دختر نیز تظاهرات قهر آمیز مردم، صدها شهید و کشته داد. همچنین در تهران مانند روزهای گذشته بین مردم و مأموران درگیری روی داد و چندین ساختمان دولتی به آتش کشیده شد.

     

     4 – مجمع جهانی اهل بیت در دهم دی ماه 1369 با هدف تجمع شیعه، ایجاد رابطه بین خاندان جهان تشیع، رونق بخشیدن به حوزه های علمیه شیعه، حل مشکلات شیعیان با سایر فرق اسلامی و استفاده از امکانات حقیقی و حقوقی اهل تشیع به وجود آمد. شکل گیری این مجمع پس از حکم حضرت آیت الله خامنه ای در چهارم دی ماه آن سال با هدف آشنا نمودن شیعیان سراسر جهان به مبانی انقلاب و تفکر حاکم بر نظام اسلامی ایران انجام شد. ایشان تأکید کردند که اولاً سیاست، سر لوحه اقدامات قرار نگیرد و ثانیاً بر اساس مصلحت اگر نیاز نبود، در کارها به نام ایران تصریح نشود. 



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/10:: 12:5 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز نهم دی ماه

     

    - ترور نافرجام شیخ فضل الله نوری به دست کریم دوات گر عامل کمیته مجازات ( 1287 ش )

    - عزویت ایران در جامعه ملل پس از جنگ جهانی اول ( 1300 ش )                                

    - ورود حضرت آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی به قم ( 1323 ش )                        

    - معرفی شاهپور بختیار به عنوان نخست وزیر خندان پهلوی ( 1357 ش )                       

     

     1- شیخ فضل الله نوری از جمله عالمانی بود که در رهبری مشروطه مشروعه، نقش مهمی ایفا نمود و زمینه های تحصن مردم علیه استبداد زمان را در حرم حضرت عبدالعظیم فراهم آورد. شیخ شهید از جمله رادمردانی بود که در برابر ظلم سر تسلیم فرود نیاورد از این رو طرح ترور شیخ در سفارت انگلیس تهیه شد و توسط عوامل سفارت به دست جوان ماجراجویی به نام کریم دوات گر داده شد تا به هنگام بازگشت شیخ به خانه به اجرا در آید. در اثر این ترور شیخ و تعدادی از همراهان زخمی شدند هر چند پس از دستگیری کریم، شیخ او را بخشید ولی در بازجویی از وی اسامی افرادی به میان آمد که با سفارت انگلیس در ارتباط بودند. نکته غیرت انگیز این که کریم دوات گر درست پس از 8 سال از شهادت شیخ فضل الله به دست دوستانش به جرم قتل و اخاذی به قتل رسید. وی عضو گروهی بود که به کمیته مجازات شهرت یافتند و هدف ایجاد این تشکل را از بین بردن افراد خائن به مشروطه اعلام نمودند. بعدها با لو رفتن اعضای این کمیته برخی دستگیر و اعدام و برخی فراری شدند.                                

     2- پس از ارتحال حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم در سال 1315 ش مسؤولیت اداره حوزه بر عهده سه تن از مراجع بزرگ عصر به نام حضرات آیات، سید محمد تقی خوانساری، سید محمد حجت کوه کمره ای و سید صدر الدین صدر قرار گرفت و این مراجع سه گانه به مدت 8 سال حوزه عظیم قم را به نحو احسن اداره کردند. در سال 1323 ش به دنبال بیماری آیت الله سید حسین بروجردی و بستری شدن ایشان در یکی از بیمارستانهای شهر ری، دانشوران ساکن قم برای دعوت ایشان به قم و اقامت در آن شهر اصرار زیادی ورزیدند و آن عالم بزرگ پس از بهبودی و تفال به قرآن، هجرت به قم را برگزیدند. در نهایت معظم له با حمایت یارانی مجتهد و راستین در 9 دی ماه 1323 ش برابر با 14 محرم 1364 ق وارد قم شد و زعامت شیعیان را به عهده گرفت. آیت الله بروجردی تا پایان عمر به مدت نزدیک به 17 سال در قم ماند و حوزه علمی این شهر را با رونقی روز افزون قرین ساخت. در طی دوران حضور این عالم برجسته و مرجع کل عالمان نامداری در محضرش پرورش یافتند و خدمات و آثار و برکات فراوانی ارایه گردید.                                 

     3- شاه پس از تعیین ارتشبد غلامرضا ازهاری به ریاست دولت نظامی با ایراد نطق معروف خود به اشتباهات خویش اعتراف نمود که این امر به تزلزل کابینه کمک زیادی کرد. در آن تاریخ برای شاه مسلم و یقین شده بود که دوران پادشاهی او پایان یافته است و خیلی زود باید خاک ایران را ترک کند او همچنین اعتقادی به جانشینی ولیعهد خود نیز بر تخت سلطنت نداشت. تنها انگیزه اش این بود که حکومت را به دست دیگری بسپارد و خود از ایران خارج شود. از این رو از همان روزهای نخستین حکومت ازهاری یک دسته از نظامیان برای کنترل اوضاع بر سر کار آمدند. در دوران ریاست ازهاری بر دولت، تظاهرات وسیع مردمی به ویژه در تاسوعا و عاشورای 1357، مشروعیت رژیم پهلوی را زیر سؤال برد و ازهاری برای آرام کردن مردم، به بازداشت ظاهری دولت مردان سابق دست زد. اما این عوام فریبیها نیز راه به جایی نبرد در پی ناکامی دولت ارتشبد ازهاری در سرکوب قیام مردم شاه شاهپور بختیار را در 9 دی 57 به نخست وزیری برگزید و او نیز کابینه اش را در 16 دی ماه معرفی کرد شاه و آمریکا امید وار بودند بختیار بتواند با شعارهای ملی گرایانه مردم ایران را از ادامه انقلاب باز دارد اما مردم که از نیرنگ آنها با اطلاع بودند به مخالفت برخواستند حضرت امام نیز در اطلاعیه ای که از پاریس منتشر نمودند دولت بختیار را فاقد مشروعیت اعلام کرده و مردم را به مقابله با آن فرا خواندند بختیار تا پیروزی انقلاب در این مقام باقی ماند ولی بعد از آن از ایران گریخت.         



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/9:: 12:5 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز هشتم دی ماه

     

    - امضای نخستین قانون اساسی ایران توسط مظفر الدین شاه با نام نظامنامه سیاسی ( 1285 ش )

     - اجتماع بزرگ مردم در میدان بهارستان تهران برای ملی شدن نفت و آزادی            مطبوعات ( 1329 ش )

     - تصویب قانون اداره صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران ( 1359 ش )

     - تغییر نام خبرگزاری پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی ( 1360 ش)

     - انتصاب چندین تن از فضلای حوزه توسط رهبر انقلاب برای پاسخگویی به مسائل و نیازهای روز(1371 ش )

     

     1- نخستین قانون اساسی مشروطه با نام نظام نامه سیاسی که توسط اولین مجلس شورای ملی ایران در 51 ماده تهیه و تدوین شده بود در 8 دی ماه 1285 ش به امضای پادشاه وقت ایران مظفر الدین شاه قاجار رسید و مظفرالدین شاه خود پس از 10 روز درگذشت. قانون اساسی امضا شده توسط شاه در برگیرنده خواست واقعی مردم و علما نبود و اصولاً بدون وقت کافی و با عجله به طور عمده در جهت مسائل مجلس شورای ملی تدوین شده بود. این قانون همچنین از بسیاری از مسائل مهم اساسی حقوقی که می بایست در آن مطرح می شد بی بهره بود. از سوی دیگر روشنگریهای روحانیت که در صف مقدم نهضت مبارزات مشروطیت حضور داشتند، علی رغم کارشکنیهای درباریان شرایطی به وجود آورد که پس از مرگ مظفر الدین شاه در همان آغاز سلطنت محمد علی شاه کمیسیونی در مجلس شورای ملی به منظور تهیه متمم قانون اساسی تشکیل شد. متمم قانون اساسی سرانجام در 107 ماده تصویب و در 15 مهر 1286 ش به امضای محمد علی شاه رسید. قانون اساسی مشروطه در طول سالهای متمادی به ویژه در دوره دیکتاتور پهلوی دستخوش تحول بسیار شد به طوری که در زمان محمد رضا پهلوی چندین بار اصول آن تغییر یافت و یا مواردی به آن اضافه شد. حذف و اضافه این اصول معمولاً به ضرر حاکمیت مردم و اسلام در کشور و در جهت تثبیت سلطه استبدادی پهلوی بود و در نهایت با طلوع آفتاب پر شتاب انقلاب اسلامی قانون اساسی کشور مورد بازنگری کلی قرار گرفت و قانون اساسی فعلی جایگزین آن شد.

     

    2- پس از آنکه از اول تیر ماه سال 1329 ش مجلس شورای ملی برای رسیدگی به مسأله نفت کمیسیون خاصی را تعیین نمود، بحث بر سر ملی کردن نفت بر سر زبانها افتاد و این مسأله پس از مدتی به طور جدی مطرح شد در این میان سپهبد رزم آرا، نخست وزیر رژیم پهلوی به شدت با ملی شدن نفت مخالفت ورزید و ایران را ناتوان از استخراج و تولید نفت معرفی کرد به دنبال نطق نخست وزیر و وزیر دارائی وقت در مجلس مبنی بر عدم توانایی مردم ایران در استخراج و فروش نفت، در روز 8 دی ماه 1329 ش آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی رهبر مذهبی و پیشوای مردم طبق دعوت عام از همگان خواست تا درباره تصمیم گیری در مورد نفت در میدان بهارستان تهران اجتماع نمایند. در این اجتماع عظیم ناطقان تنها راه نجات ملت ایران را ملی کردن نفت دانستند. مطبوعات نیز به تبعیت از پیشوای روحانی خود مقالات اساسی خود را به ملی کردن نفت اختصاص دادند این تجمعات در روزهای ششم بهمن و 12 بهمن آن سال نیز تکرار شد ولی باز هم نخست وزیر با آن مخالفت نمود. سرانجام با اعدام انقلابی رزم آرا توسط جمعیت فدائیان اسلام در 16 اسفند آن سال مجلس رأی به ملی شدن صنعت نفت داد و دست اجانب به ویژه انگلیس از این نعمت خدادادی کوتاه شد.

     3- خبر گزاری یا آژانس خبری پارس به عنوان خبرگزاری رسمی ایران در سال 1313 ش به عنوان یکی از واحدهای تحت نظر وزارت امور خارجه تأسیس شد. آژانس پارس در سال 1319 ش که در اداره انتشارات رادیو به وجود آمد از آن وزارت به این اداره منتقل گردد پس از پیروزی انقلاب نام آن از پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی تغییر یافت و کار خود را وسعت بیشتری بخشید. این خبرگزاری در آغاز دفتری بیش نبود ولی در حال حاضر دستگاهی مجهز ای که آخرین خبرهای ایران و جهان را اعلام می نماید.

    4- حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب طی حکمی در 8 دی ماه 1371 ش هیأتی از صاحب نظران حوزه های علمیه را به منظور بررسی موضوعات جدید فقهی و تهیه پاسخ فقهی عالمانه به مسائلی که وضع کنونی جهان و پیشرفتهای علمی نو برای فرد و جامعه مسلمانان مطرح می سازد منصوب فرمودند. ایشان در این حکم یادآور شدند برای تکمیل نقش علما در طرح و حل سؤالهای فقهی با توجه به نیازهای روز لازم است هیأتی از صاحب نظران این امر را پیگیری کرده و نابترین دستاوردهای فقه امامیه را برای طرح در مجامع فقهی بین المللی آماده سازند.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/8:: 12:26 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز هفتم دی ماه

     

    - شهادت روحانی مجاهد آیت الله حسین غفاری در زندان رژیم پهلوی ( 1353 ش )

     - کشتار وحشیانه مردم قزوین توسط رژیم طاغوت ( 1357 ش )

     - فرمان امام خمینی ره برای تشکیل نهضت سوادآموزی ( 1358 ش )

     - رحلت آیت الله سید باقر موسوی همدانی مترجم تفسیر شریف المیزان ( 1379 ش )

     - روز سواد آموزی

    1- آیت الله شیخ حسین غفاری در سال 1295 ش برابر با 1335 ق در آذر شهر تبریز متولد گردید. وی در ابتدا در کنار تحصیل کارمی کرد و زندگی فقیرانه ای داشت. ایشان پس از مدتی تصمیم گرفت برای بهره گیری از استادان حوزه علمیه قم راهی این شهر گردد. از این رو وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر استادانی چون محمد فیض قمی، سید محمد تقی خوانساری، سید شهاب الدین مرعشی نجفی، علامه طباطبایی، سید حسین بروجردی و امام خمینی (ره) بهره های وافر یافت و به درجات بالای علمی رسید. این روحانی والامقام که در کمال سادگی و قناعت زندگی می کرد، در جریان نهضت مقدس امام خمینی (ره) بارها به زندان افتاد و شکنجه های سختی را متحمل شد. مزدوران پهلوی برای در هم شکستن اراده این عالم مجاهد فرزندان، برادر و همسرش را نیز دستگیر کردند اما آیت الله غفاری چنان کوه استوار و پر صلابت ایستادگی می کرد و این رنج و درد را در راه هدف والا و مقدمش به جان خرید. به طور کلی حبسهای ایشان از سال 1340 آغاز و تا پایان عمر به مدت 13 سال ادامه یافت. آیت الله غفاری در طول سالهای سیاه زندان در برابر انواع شکنجه های روحی و جسمی مقاومت می نمود و وقتی در زندان نظر ایشان را درباره امام خمینی (ره) سؤال کردند، گفت: من فکر می کنم تنها کسی که می تواند ایران را نجات دهد آیت الله خمینی است. سرانجام این مجاهد سخت کوش و روحانی مبارز پس از تحمل شکنجه های وحشتناک عوامل مزدور پهلوی در 7 دی ماه 1353 ش در 58 سالگی به شهادت رسید و در قم به خاک سپرده شد.

     

     2- اوجگیری نهضت اسلامی و انجام تظاهرات سراسری در تمامی شهرهای ایران به ویژه در چند ماهه آخر حاکمیت رژیم شاهنشاهی باعث شد تا در بسیاری از شهرها این راهپیماییها با دخالت مأموران حکومت نظامی و کشتار مردم بی گناه به خاک و خون کشیده شود. در قزوین نیز این وضعیت ادامه داشت و مردم خشمگین علاوه بر راهپیمایی، به تشییع جنازه شهدا می پرداختند و در طی آن مراتب انزجار خود را از جنایات رژیم اعلام می کردند. در این میان در روز 7 دی ماه 1357 مأموران انتظامی به سوی مردم شلیک کردند و در حدود بیست نفر را به شهادت رساندند. از این رو، تشییع جنازه شهدای حوادث هفتم دی در فردای آن روز با حضور هزاران نفر از مردم معترض قزوین انجام گرفت که این مراسم نیز با هجوم مأموران به خاک و خون کشیده شد. قتل عام مردم در شهرهای مختلف کشور در نهایت باعث اتحاد بیشتر آحاد ملت برای سرنگونی رژیم پوسیده شاهنشاهی گردید و در کمتر از یک ماه و نیم بعد بهار آزادی را برای ایران به ارمغان آورد.

     

     3- در 7 دی ماه 1358 حضرت امام فرمان بسیج عمومی برای مبارزه با بی سوادی در کشور و تشکیل نهضت سواد آموزی را صادر کردند. در این فرمان به همه مردم ایران توصیه شده بود که در این نهضت مردمی شرکت کنند و در با سواد کردن افراد بی سواد بکوشند. بر اساس آخرین گزارشهای منتشره میزان با سوادی در ایران به طور چشمگیری افزایش یافته و ایران اسلامی از چهار چوب کشورهای بی سوادی جهان خارج و در ردیف کشورهای باسواد قرار گرفته است. در سال 1355 تنها 47 در صد جمعیت شش سال به بالا با سواد بوده اند که این رقم در آغاز دهه سوم انقلاب اسلامی هشتاد درصد می باشد.

     

     4- آیت الله سید محمد باقر موسوی همدانی در سال 1304 ش ( 1344 ق ) در همدان به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را در بیجار پشت سر گذاشت. وی در 16 سالگی به قصد تحصیل علوم دینی راهی قم و تهران شد و از استادان آن بهره گرفت. با ورود آیت الله بروجردی به قم، آیت الله موسوی به درس ایشان حاضر شد و همزمان از درس اصول امام خمینی و درس تفسیر علامه طباطبایی بهره جست. پس از مدتی به در خواست و تشویق علامه طباطبایی، آیت الله موسوی همدانی برای اولین باره ترجمه دقیق و کاملی از تفسیر شریف الویزان را به فارسی به انجام رساند و در چهل جلد منتشر نمود. از دیگر تألیفات این فقیه بزرگوار، ترجمه تحریر جواهر در 3 جلد می باشند. آیت الله موسوی همدانی سرانجام در 7 دی ماه 1379 ش برابر با اول شوال 1421 ق در 75 سالگی در گذشت و در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/7:: 12:29 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

     

    مناسبتهای روز ششم دی ماه

     

    - رحلت فقیه جلیل و مرجع کبیر آیت الله سید صدر الدین صدر ( 1332 ش )

     - در گذشت آیت الله میرزا احمد کفایی فرزند آخوند خراسانی ( 1350 ش )

     - قطع صادرات نفت ایران در پی اعتصابات کارکنان شرکت نفت ( 1357 ش )

    - صدور پیام امام خمینی (ره) مبنی بر تشکر از اعتصاب شرکت نفت در اعتراض به رژیم پهلوی ( 1357 ش  )

     

     1- آیت الله سید صدر الدین صدر عاملی فرزند سید اسماعیل در سال 1260 ش ( 1299 ق ) در خانواده ای اصیل و مشهور به فضل، ادب و تقوا در کاظمین به دنیا آمد و بعد از عزیمت به کربلا، دروس مقدمات و سطح را فرا گرفت. آیت الله صدر در نوزده سالگی راهی نجف اشرف گردید و از محضر آیات عظام: آخوند خراسانی، سید محمد کاظم یزدی و میرزا حسین نایینی بهره مند شد تا به اخذ اجازه اجتهاد از آن بزرگوار نائل شد. آیت الله صدر در سال 1299 ش به ایران سفر نمود و حدود شش سال در مجاورت حرم مطهر حضرت رضا (ع) به تدریس و ارشاد پرداخت. ایشان بعد از یک سفر به عراق دوباره به مشهد برگشته و به تدریس و اقامه نماز در مسجد گوهر شاد پرداخت. آیت الله صدر در نهایت با پیشنهاد آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم، به شهر قم آمد و به عنوان جانشین موسس حوزه علمیه قم به فعالیت پرداخت. آیت الله سید محمد تقی خوانساری و آیت الله سید محمدحجت کوه کمره ای، سرپرستی آن حوزه شریف را به عهده گرفت و تا زمان ورود آیت الله العظمی بروجردی به قم در سال 1323، به مدت 8 سال به حفظ و توسعه این حوزه پرداختند. ایشان در حوززه علمیه قم، خدمات علمی، مذهبی، اجتماعی و درمانی و بهداشتی شایان توجهی از خود به یادگار گذاشت. همچنین اصول دین، حاشیه بر کفایة الاصول و خلاصة الفصول از جمله تألیفات این مرجع بزرگ دینی است. آیت الله سید صدر الدین صدر، پدر بزرگوار امام موسی صدر رهبر مفقود شیعیان لبنان نیز می باشد. سرانجام این عالم ربانی در ششم دی ماه 1332 ش برابر با نوزدهم ربیع الاول 1373 ق در 74 سالگی بدرود حیات گفت و در مسجد بالاسر روضه منوره حضرت معصومه (س) در کنار آیت الله حائری یزدی به خاک سپرده شد.

     

     2- آیت الله میرزا احمد کفایی فرزند استاد بزرگ، آخوند ملا محمد کاظم خراسانی، در نجف اشرف دیده به جهان گشود و پس از تحصیل نقدمات و سطوح عالیه، از محضر پدر ارجمندش آخوند خراسانی و دیگر بزرگان حوزه علمیه نجف بهره مند گردید. وی پس از فوت پدرش به مشهد مقدس عزیمت نمود و در مسجد گوهر شاد به تدریس خارج فقه و اصول اشتغال ورزید. این عالم ربانی سرانجام در ششم دی ماه 1350 برابر با هشتم ذی قعده 1391 ق بدرود حیات گفت و در آستان مقدس رضوی مدفون گردید. حاشیه بر کفایة الاصول از آثار وی می باشد.

     

     3- مهمترین شاخصهای بحران انقلابی در ایران در واپسین ماههای عمر رژیم پوسیده پهلوی اعتصاب کارخانجات، ادارات و بخشهای آموزشی کشور بود. در این میان کشتار مردم توسط عوامل مزدور رژیم به جای این که انقلاب را متوقف نماید به آن شتاب بیشتری بخشید و باعث گسترش اعتصاب شد. در این میان کارکنان صنعت نفت کشور در 19 شهریور 1357 اولین اعتصاب خود را از پالایشگاه تهران آغاز کردند و این اعتصاب به تدریج مناطق نفتی جنوب و آبادان را نیز در بر گرفت. در پی اعتصاب گسترده شرکتهای نفتی در ایران، سرانجام در روز ششم دی ماه 1357 صادرات نفت کشور به خارج به کلی متوقف شد و سوخت تنها در حد نیاز های داخلی عرضه گردید. با قطع کامل صادرات نفت به عنوان اهرم براندازی شاه، محمد رضا پهلوی از اصل منبع در آمد خود محروم گردید و مراحل سقوط او تشدید و تسریع گردید. به این ترتیب اعتصاب به همراه راهپیمایی مبدل به مؤثرترین ابزار بر اندازی انقلابی شد و اعتصاب صنعت نفت، محوری ترین آنها بود که هم به طور روانی موجب فلج ذهنی شاه گردید و هم به طور واقعی قلب اقتصاد و قدرت مالی نظام را از کار انداخت. این عمل مورد حمایت و پشتیبانی حضرت امام خمینی نیز قرار گرفت.

     

     4- پس از گسترده شدن اعتصاب کارکنان شرکت نفت ایران و قطع صدور نفت، حضرت امام خمینی (ره) در ششم دی ماه 1357 طی پیامی از پاریس ضمن محکوم کردن اعمال وحشیانه دولت نظامی و غیر قانونی ازهاری، در کشتار مردم از این اعتصاب پشتیبانی کرد و از شرکت کنندگان در آن تشکر نمودند. ایشان همچنین در این پیام مردم را به حمایت از کارکنان شرکت نفت فراخوانده و سفارش کردند که باید جلوی صدور نفت به دولت غاصب اسرائیل گرفته شود در پی صدور این پیام کارکنان شرکت نفت نیز از این روز کلیه صادرات نفتی کشور به خارج را قطع کرده و به مقدار مصارف داخلی نفت و سوخت عرضه کردند. 

     



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/6:: 12:43 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز پنجم دی ماه

     

    - رحلت عالم جلیل و فقیه کبیر آیت الله سید علی الاطباء مرعشی ( 1277 ش )

     - شهادت استاد کامران نجات الهی در جریان تحصن استادان دانشگاه توسط عوامل پهلوی ( 1357 ش) - اعلام عزای عمومی در مشهد توسط امام خمینی ره ( 1357 ش )

     - در گذشت حبیب الله ذوالقدر شاعر معاصر ( 1367 ش )

     

     1- آیت الله سید علی حسینی مرعشی معروف به سید الاطباء در حدود سال 1176 ش در حدود سال ( 1212 ق ) در تبریز به دنیا آمد. وی پس از طی مقدمات و سطوح حوزوی راهی نجف اشرف شد و در محضر استادانی همچون شیخ مرتضی انصاری و شیخ محمد حسن نجفی صاحب جواهر به مدارج والای علمی دست یافت. ایشان پس از سالها اقامت در نجف و اخذ اجازه اجتهاد به تبریز مراجعت نمود و پس از مدتی برای تحصیل علم طب، رهسپار اصفهان گردید. وی به مدت پانزده سال در اصفهان به تکمیل مباحث علمی طب همت گماشت و در این رشته نیز تبحر پیدا کرد. آیت الله مرعشی مدتی نیز در حلقه درس فیلسوف اعظم، حاج ملاهادی سبزواری حضور پیدا کرد و طبیعیات، الهیات و دیگر فنون فلسفه را تکمیل نمود. ایشان از آن پس به تبریز بازگشت و به معالجه و طبابت مشغول گردید. از این مجتهد و طبیب بزرگوار آثار متعددی بر جای مانده که تاریخ تبریز تعیین قبله، حاشیه جواهر الکلام، حاشیه شرح منظومه سبزواری و شرح دعای سمات از آن جمله اند. این عالم ربانی سرانجام پس از عمری طولانی در 5 دی ماه 1277 ش برابر با دوازدهم شعبان 1316 ق در ی کصد و یک سالگی دار فانی را وداع گفت و پس از انتقال جنازه به نجف اشرف در مقبره خانوادگی در وادی الاسلام به خاک سپرده شد. لازم به ذکر است که عالم بزرگوار فقیه اصولی و رجالی کبیر آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی نواده آیت الله سید علی مرعشی می باشد.

     

     2- همزمان با اوج گیری نهضت اسلامی مردم ایران علیه رژیم پهلوی در دوم دی ماه 1357 نزدیک به 70 تن از استادان و مدرسین دانشگاهها در اعتراض به رفتار خشونت آمیز مأموران نظامی رژیم شاه و سرکوب مبارزات حق طلبانه مردم مبارز و مسلمان ایران و نیز تعطیلی دانشگاهها از طرف رژیم در ساختمان مرکزی وزارت علوم در مرکز تهران اجتماع و تحصن کردند. این تحصن رژیم را به خشم آورد زیرا دیگر قشرها هم از استادان متحصن عوامل رژیم پهلوی برای در هم شکستن اعتصاب استادان به آنها حمله کردند. در این تهاجم استاد کامران نجات الهی از استادان جوان دانشگاه پلی تکنیک تهران در 27 سالگی به شهادت رسید. فردای آن روز در ششم دی ماه 1357 با حضور دهها هزار نفر که در پیشاپش آنها، آیت الله تشیع شد. مراسم تشییع جنازه استاد نجات الهی یکی از صحنه های خونین دوران انقلاب را رقم زد که با یورش مزدوران پهلوی به شهادت بیش از 250 نفر از مردم مسلمان در میدان انقلاب تهران منجر شد. سرانجام پیکر مطهر شهید نجات الهی در بهشت زهرا دفن شد و این چنین بود که فرزند برومند دانشگاه، پروانه وار، خود را به آتش گلوله جلادان خونخوار زد و با سرخ رویی به لقاء پروردگار خویش شتافت.

     

     3- حضرت امام خمینی (ره) به مناسب شهادت شماری از مردم مشهد در روز دوم دی ماه که در اثر درگیری با ارتش در اطراف بیت آیت الله سید عبد الله شیرازی به شهادت رسیده بودند، امروز را در این شهر، عزای عمومی اعلام کردند. در پی آن حدود دویست و پنجاه هزار نفر از زنان و مردان مسلمان و انقلابی مشهد در خیابانهای این شهر، برای گرامیداشت مقام شهدای دوم دی ماه و در اعتراض به جنایات رژیم سفاک و خون آشام پهلوی، تظاهرات با شکوهی برگزار کردند 



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/5:: 12:3 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز چهارم دی ماه

     

    - میلاد حضرت عیسی (ع) 570 سال قبل از تولد پیامبر اسلام (ص)

    - شهادت عالم مجاهد آیت الله آقا نور الله نجفی اصفهانی ( 1306 ش )

    - مرگ ناصر الملک سیاستمدار و نایب السلطنه قاجار ( 1306 ش ) 

    - تظاهرات عظیم مسلمانان در حمایت از قیام اسلامی مردم فلسطین ( 1366 ش )

    - در گذشت حسن پور صناعی هنرمند قلم کار ایرانی ( 1375 ش )

     

     1- حضرت مسیح (ع) از پیامبران اولوالعزمی است که اصل و خلقتش توأم با معجزه و سرانجام زندگیش در این جهان نیز با معجزه پایان یافت. نام حضرت عیسی در قرآن همراه با فضیلت و عظمت بسیار ذکر شده و به عنوان عبدالله، کلمه خدا، روح خدا و تأیید شده به روح القدس، مفتخر و در 45 مورد به نام عیسی و در 15 مورد لقب مسیح یاد شده است. حضرت مسیح (ع) پیام محبت ورزیدن به دیگران را برای بشریت به ارمغان آورد، به اقامه عدل و نفی ظلم همت گماشت و دنیا طلبی را مذموم شمرد. وی خود همواره با تقوا و با فقرا و فرودستان همراه بود و از زیاده طلبان و مستکبران دوری می جست تا آنجا که مترفین و عوام دین او را منحصر به رعایا و فقرا می دانستند. کتاب آسمانی حضرت عیسی (ع) انجیل، به معنی بشارت خیر و مژده می باشد و شامل گفتارها و معجزات و تعالیم آن پیامبر الهی بوده است.

     2- آیت الله مهدی معروف به آقا نور الله نجفی اصفهانی از روحانیون مجاهد، مهاجر، مصلح، متفکر در سال 1240 ش ( 1278 ق ) در اصفهان به دنیا آمد. پدرش شیخ محمد تقی اصفهانی صاحب هدایة المسترشدین و مادرش دختر آیت الله العظمی سید صدر الدین عاملی از مراجع بزرگ شیعه می باشد. وی در ابتدا در محضر پدر ارجمندش به دانش اندوزی مشغول شد و پس از چندی برای ادامه تحصیلات، عازم عتبات عالیات گردید. آقا نور الله در آنجا در محضر استادان نامداری همچون میرزا حبیب الله رشتی بهره ها برد و به مقام رفیع اجتهاد دست یافت. این عالم مبارز در نهضت تحریم تنباکو در سطح اصفهان فعالیت داشت. از دیگر اقدامات وی فعالیت علیه مبلغین مسیحی با تأسیس انجمن صناخانه و انتشار روزنامه الاسلام می باشد. آیت الله نجفی اصفهانی با ظل السلطان فرزند خون خوار ناصر الدین شاه که 30 سال حاکم اصفهان بود مبارز کرد و وی را از ارکان نهضت عدالت خانه و مهاجرت کبرای قم نیز به شمار می رود. وی انجمن مقدس ملی اصفهان را تأسیس و بعد از اخراج ظل السلطان دست به اصلاحاتی مانند تأسیس بیمارستان و مدرسه زد. این عالم مجاهد سرانجام از سوی رضاخان مسموم و در 4 دی ماه 1306 ش برابر با اول رجب 1346 ق در 66 سالگی به لقاء الله پیوست پیکر این عالم ربانی به نجف منقل شد و در مقبره جد مادری خود آیت الله العظمی شیخ جعفر کاشف الغطاء دفن گردید.

     3- ابوالقاسم قراگوزلو معروف به ناصر الملک پس از تحصیلات مقدماتی راهی انگلستان گردید و در زمان ناصر الدین شاه از نزدیکان وی شد. او در زمان مظفر الدین شاه به وزارت مالیه دست یافت ولی کار مثبتی انجام نداد. وی مدتی نیز از طرف محمد علی شاه به صدر اعظمی رسید ولی از آمدن به ایران خودداری نمود تا این که بر اثر معرفی اعضای کابینه به صورت تلگرافی، این دولت نیز با تشنجاتی مواجه شد و شکست خورد. با روی کار آمدن احمد شاه قاجار ناصر الملک پس از مرگ عضد الملک نایب السلطنه به نیابت سلطنت انتخاب شد و همچنان با ارسال تلگراف از اروپا دستورات خود را صادر می کرد و به اداره امور کشور می پرداخت این طرز حکومت، کشور را با مشکلات متعددی روبرو ساخت تا این که ناصر الملک را مجبور به سفر به ایران نمود. وی حکومت قانون و مشروطه را برای ایران زود می دانست و از این رو با مشروطه خواهان هماهنگی نکرد. با وجودی که سالها در انگلستان و فرانسه اقامت داشت، معذلک روح دیکتاتوری در او به شدت ریشه دوانده بود. هنگامی که به نیابت سلطنت رسید از انجام انتخابات طفره رفت و در مدت سه سال و نیم نیابت سلطنت او، ایران مجلس نداشت و مطبوعات به شدت در فشار و مضیقه بودند. او بعدها نیز بار دیگر برای گردش و تفریح راهی اروپا شد و امور سلطنت را با مکاتبه و تلگراف انجام می داد. در این هنگام تصمیم به برکناری او گرفته شد ولی نه استعفا داد و نه به ایران آمد و تا روز آخر نیز حقوق خود را کامل وصول نمود. ناصر الملک علی رغم دارا بودن ثروت فراوان و نفوذ بسیار در ایران و انگلستان هیچگاه از نفوذش به نفع ممکنش استفاده نکرد و در دوران نیابت سلطنت و قبل از آن کوچکترین آثار خبری از وی باقی نماند. سرانجام این سیاستمدار عیاش در چهارم دی ماه 1306 پس از آن که مدتی قبل به دعوت رضاخان پهلوی به ایران آمده بود در تهران در گذشت.

     4- استاد حسن پور صناعی کار هنری را ازز 5 سالگی در محضر پدرش مرحوم مشهدی عبدالخالق آغاز کرد و در زمانی کوتاه در زمره یکی از بهترین طراحان و نقشه پردازان در آمد. پرده ها، کتیبه ها، خیمه ها، سجاده ها و مجالس بسیاری از استاد پور صناعی به جای مانده است. آثار وی همواره زینت بخش حسینیه ها، تکایا و اماکن مذهبی شهرهای ایران بوده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی از وی دعوت شد تا در دانشگاه به تدریس عملی هنرش بپردازد استاد پور صناعی به هنگام فوت 85 سال داشت. 



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/4:: 12:22 صبح | نظرات دیگران ()

    <   <<   6   7   8   9   10      >