سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلام محب برمحبان حسین ع
صفحه ی اصلی |شناسنامه| ایمیل | پارسی بلاگ | وضعیت من در یاهـو |  Atom  |  RSS 
[ و درباره فرموده خدا « إنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإحْسانِ » گفت : ] عدل انصاف است و احسان نیکویى کردن . [نهج البلاغه]
» آمارهای وبلاگ
کل بازدید :176837
بازدید امروز :20
بازدید دیروز :53
» درباره خودم
» لوگوی وبلاگ
سلام محب برمحبان حسین  ع
» لوگوی دوستان



















» آوای آشنا
» وقایع الایام

مناسبتهای روز سوم دی ماه

 

- درگذشت استاد شیخ حبیب الله ذوالفنون منجم و شاعر معاصر ( 1326 ش )

- تشکیل کمیسیون مطبوعات در وزارت کشور ( 1331 ش )

 - در گذشت سید محمد صادق طباطبایی از رجال مشروطه ( 1340 ش )

- آغاز عملیات بزرگ کربلای 4 ( 1365 ش )

- ترور ناکام برادر جواد پاک آیین دیپلمات ایرانی در بغداد ( 1370 ش )

1- استاد حبیب الله ذوالفنون تهرانی عراقی در سال 1239 ش ( 1278 ق ) در سلطان آباد اراک به دنیا آمد. او به مدت بیست سال بدون آن که استاد معینی داشته باشد به تحصیل علوم مختلف پرداخت. ذوالفنون سپس به نجف رفت و مدت 10 سال به فراگیری زبان عربی و علوم دینی به ویژه تفسیر قرآن همت گماشت. استاد ذوالفنون در نجف به مجلس درس استادانی همچون میرزا حبیب الله رشتی، محمد فاضل شرابیانی، حاج میرزا حسین میرزا خلیل و سید مرتضی کشمیری پیوست. وی سپس به ایران بازگشت و یک چند در بوشهر و شیراز و اصفهان گذراند تا اینکه در اصفهان از حوزه درس بزرگانی چون میرزا جهانگیر خان قشقایی، آقا میرزا حسن کرمانشاهی و آخوند ملا فتحعلی اراکی بهره مند گردید. استاد سپس به تهران آمد و تا پایان عمر در این شهر به سر برد وی چندی در دارالمعلمین مرکزی و مدرسه عالی سپهسالار علوم ریاضی را تدریس کرد و آثاری را نیز از خود به یادگار گذاشت که حرکت قمر و دیوان اشعار از آن جمله اند. ذوالفنون عراقی منجمی فاضل و مستخرج تقویم بود و تقویم استخراجی ذوالفنون تا چندین سال در سالنامه پارس چاپ و منتشر می شد. وی در حکمت الهی فقه، ادب، تفسیر، ریاضیات و هیأت و نجوم، اسناد بود و آنها را تدریس می کرد. او همچنین به دو زبان فارسی و عربی شعر می سرود. استاد ذوالفنون عراقی سرانجام در سوم دی ماه 1326 ش برابر یازدهم صفر 1367 ق در 87 سالگی در گذشت و در جوار امامزاده عبدالله در شهر ری به خاک سپرده شد.

2- سید محمد صادق فرزند سید محمد طباطبایی یکی از دو رهبر مشروطیت در سال 1262 ش (1300 ق ) در تهران متولد شد و تحصیلات خود را در نجف اشرف ادامه داد. او در اوایل سلطنت مظفر الدین شاه قاجار به تهران آمد و مدرسه الاسلام را تأسیس کرد. سید صادق در کنار پدر و سایر مراجع فعالیت زیادی برای نهضت مشروطه نمود. او در دوره استبداد صغیر به مشهد و سپس به اروپا تبعید شد و بعدها در سه دوره به مجلس راه یافت. سید صادق طباطبایی در سال 1303 ش سفیر کبیر ایران در ترکیه گردید ولی از سال 1306 تا 1320 ش انزوا و گوشه گیری اختیار کرد. او در دوره چهاردهم نیز به وکالت رسید و با اکثریت ضعیفی رییس مجلس گردید. سید محمد صادق در مجلس در مقابل سید حسن مدرس فعالیت می کرد و از دوستان نزدیک رضاخان به شمار می آمد وی نقش مؤثری در روی کار آمدن رضاخان به نخست وزیری داشت و پس از آنکه به سفارت ایران در ترکیه رفت، عبا و عمامه را به کت و شلوار و کراوت تبدیل نمود. او در طول فعالیت سیاسی خود پستهای متعددی اشغال کرد و در دوران سلطنت رضاخان روابط حسنه ای با او داشت. طباطبایی در سال 1332 ش سناتور انتخابی تهران شد و سرانجام در سوم دی ماه 1340 ش در 78 سالگی در گذشت.

 3- عملیات بزرگ کربلای 4 با رمز محمد رسول الله (ص) از سوم دی ماه 65 در جبهه جنوب خرمشهر در وسعت تقریبی 120 کیلومتر مربع آغاز شد و تا 5 دی ماه به طول انجامید. این عملیات در حالی صورت گرفت که دشمن بعثی مناطق مسکونی و صنعتی، کارگری کشور را مورد تهاجم قرار داده بود. در این عملیات، رزمندگان اسلام پس از دو روز نبرد سخت و وارد کردن ضربه به 6 تیپ عراق، انهدام مقدار قابل توجه ای ادوات زرهی و خودرو و نیز به اسارت در آوردن تعدادی از نیروهای دشمن طی دستوری به مواضع اولیه خود بازگشتند. نتایج عملیات کربلای 4: تلفات نیروی انسانی دشمن 7000 نفر کشته و زخمی، عدم تثبیت مواضع جدید و بازگشت به مواضع قبلی، هواپیما 3 فروند انهدامی، خودروی سبک و سنگین 100 دستگاه انهدامی. رژیم عراق در پایان نبرد کربلای 4 در یک نمایش تبلیغاتی مدعی شد که این حمله بسیار گسترده بوده و از فاو تا بصره امتداد داشته است؛ لذا ایران با شکست مواجه شده و به اهداف خود دست نیافته است ولی این عملیات از نظر نظامی یک عملیات تحسین برانگیز بود زیرا دشمن هرگز تصور نمی کرد که رزمندگان اسلام با این سرعت و قدرت بتواند خطوط آنها را در این منطقه بشکنند و به مواضع آنها نفوذ کنند.

 



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/3:: 2:58 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز دوم دی ماه  


    - تشکیل مجلس عالی با شرکت مقامات مملکتی با هدف بررسی اولتیماتوم روسیه به ایران ( 1290 ش )

     - آغاز به کار تلویزیون آمریکاییها در ایران ( 1338 ش )

    - افتتاح دانشکده عالی فرماندهی و ستاد مشترک ( 1340 ش )

     - تحصن استادان دانشگاهها در ساختمان وزارت علوم در تهران ( 1357 ش )

    - شهادت سعید شاهدی و محمود غلامی از نیروهای گروه تفحص شهیدان ( 1374 ش )

     - در گذشت منوچهر حامدی بازیگر ( 1374 ش )

     

     1- پس از اولتیماتوم دولت روس، مبنی بر اخراج مستشار اقتصادی بیگانه از ایران و نپذیرفتن مجلس، قوای روس به آذربایجان ایران یورش برده و دست به قتل عام و کشتار مردم زدند. در این میان و در حالی که روسیه تهدید به حمله به پایتخت نموده بود در روز دوم دی ماه 1290 ش یک مجلس عالی و فوق العاده مشتمل بر نمایندگان مجلس شورای ملی، وزرا، رجال، اعیان و اشراف و مقامات مملکتی در دربار تشکیل شد و جریانات اخیر را که بین دولت ایران و روسیه پیش آمده بود بررسی کردند. در این جلسه وثوق الدوله وزیر خارجه، از رویه مجلس نسبت به رد اولتیماتوم روسیه سخت انتقاد کرد و خواهان نرمش در برابر تهدیدات روسیه گردید. پس از این سخنرانی تصمیم به انحلال مجلس گرفته شد ولی نمایندگان سعی کردند در برابر دیکتاتوری ناصر الملک نایب السلطنه و لجام گسیخته صمصام السلطنه نخست وزیر مقاومت کنند که کاری از پیش نبردند. در این میان با آن که دولت ایران اولتیماتوم را پذیرفت و شوستر آمریکایی را از خزانه داری کل کشور معزول گرداند، باز روسها دست از شرارت و آدم کشی و عارت برنداشتند و پس از آن که تبریز را در اول دی ماه، اشغال کردند اقدام به اعدام ثقه الاسلام تبریزی نمودند. دولت هراسناک صمصام السلطنه، با پذیرش تهدیدات روسیه هم راه را برای دخالت بیشتر روسها بازگذاشت و هم اقتدار ملی را فدای مصالح گروهی نمود.

     

     2- در دوم دی ماه 1357 ش دهها تن از استادان دانشگاهها در اعتراض به دخالت نظامیان رژیم شاه در امور دانشگاهها و تعطیل شدن کلاسهای درس به دستور حکومت نظامی، ساختمان وزارت علوم را تصرف کرده و در آن تحصن کردند. در این تحصن استادان دانشگاهها خواستار از سر گرفته شدن تدریس و بیرون رفتن نظامیان از دانشگاهها شدند. این اعتراض با شهادت استاد نجات الهی در 5 دی ماه صورت گرفت و گستره انقلاب را وسعت بخشید.

     

     3- رضا حامدی خراسانی مشهور به منوچهر حامدی در سال 1318 در تهران به دنیا آمد. وی فعالیت تئاتری خود را در سال 1337 آغاز کرد و در همان سالها از کلاسهای هنر پیشگی تئاتر نصر، فارغ التحصیل شد. او همچنین به بازی در نمایشهای تلویزیونی که به شکل زنده پخش می شد پرداخت. حامدی کارهای هنری خود را پس از پیروزی انقلاب ادامه داد و در جشنواره یازدهم و سیزدهم فیلم فجر در سال 1371 و1373 نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مرد شد. شب گرد، بوی گندم، کمال الملک، طائل، مشت، ترن، آوای فاخته و ... از جمله آثاری است که منوچهر حامدی در آنها ایفای نقش پرداخته است. وی سرانجام پس از پایان تصویر برداری فیلم نخل محبت در عباس آباد تنکابن هنگام عبور از عرض جاده بر اثر بر خورد با یک خودروی سواری در 56 سالگی جان سپرد. پیکر او را در بهشت زهرا به خاک سپردند.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/2:: 12:38 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

     

     

     

     

    مناسبتهای روز اول دی ماه

    - کشتار وحشیانه مردم تبریز به دست قزاقان روسی ( 1290 ش )

    - شروع به کار رسمی بانک مرکزی (1339 ش )

    - تأسیس خبرگزاری رادیو و تلویزیون ایران ( 1350 ش )

    - عملیات قوچ سلطان در مریوان به طور مشترک ( 1359 ش )

    - شهادت مجتبی استکی نماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی توسط منافقین کوردل (1360ش )

    - روز کشاورزی و دهداری

     

    1- پس از آن که دولت روسیه به خاطر استخدام مورگان شوستر آمریکایی به عنوان خزانه دار کل کشور در ایران به دولت صمصام السلطنه اولتیماتوم داد، مجلس شورای ملی این اولتیماتوم را نپذیرفت. در نهایت با فشار و تهدید روسها مبنی بر تصرف تهران، دولت ایران ناچار شد که اولتیماتوم را قبول کرده، مورگان شوستر را معزول نماید. در آن هنگام که بین مجلس و دولت درباره رد یا قبول اولتیماتوم مذاکره و گفتگو جریان داشت، قوای نظامی روسیه به اقدامات وحشیانه ای در چند شهرستان دست زدند. در تبریز بین مأموران نظمیه و سربازان روس، زد و خورد روی داد و به کشته و زخمی شدن تعدادی از دو طرف انجامید. شهر تبریز در نهایت در پنجم دی ماه آن سال به اشغال کامل نیروهای روسیه در آمد و سربازان روسی در تبریز در سطحی وسیع دست به کشتار مردم زدند. روسها به وضع دلخراشی عده ای را با نفت و بنزین آتش زدند، دسته ای را در تنور آتش سوزاندند و چند روز بعد ثقة الاسلام تبریزی، عالم بزرگ آن شهر نیز به همراه عده ای دیگر از مشروطه خواهان توسط روسها به دار آویخته شدند.

    2- بانک ملی ایران تا سال 1339 ش که قانون بانکی و پولی کشور به تصویب رسید دارای حق انحصار نشر اسکناس بود و علاوه بر عملیات یک بانک تجارتی، وظایف بانک مرکزی کشور را نیز بر عهده داشت سرانجام به موجب قانون 7 خرداد ماه سال 1339 ش، عملیات بانک ملی به دو قسمت تقسیم شد و آن قسمت که مربوط به حفظ ارزش پول می باشد به بانک مرکزی ایران واگذار گردید. همچنین قسمت عملیات تجاری و اداره کردن صندوق پس انداز و ... مانند سابق به عهده بانک ملی ایران باقی ماند. این قانون از اول دی ماه 1339 ش به طور رسمی به اجرا در آمد.

    3- در اول دی ماه 1350 ش واحد مرکزی خبر با عنوان خبرگزاری رادیو و تلویزیون ملی ایران در چار چوب واحد اطلاعات و اخبار، کار خود را آغاز کرد. وظیفه این واحد کسب خبر، تهیه عکسها و تصاویر خبری از خبرگزاریهای خارجی و دریافت خبر از سوی خبرنگاران داخلی در تهران و شهرستانها و انتشار آن از طریق رادیو، تلویزیون و مطبوعات بود. این واحد از بخشهای مختلفی از قبیل اخبار داخلی، اخبار شهرستانها، اخبار خارجی و ... تشکیل شده بود. اخبار دریافتی از داخل کشور و سراسر جهان پس از ترجمه تنظیم و بازبینی برای کابران داخل و خارج ارسال می شد. خبرگزاری رادیو و تلویزیون ایران که بعدها به واحد مرکزی خبر تغییر نام داد به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی از خبرگزاریهای مهم خاورمیانه و حتی قاره آسیا محسوب شده و هم اکنون در کشورهای فرانسه، انگلستان، آلمان، روسیه، مالزی، ژاپن، پاکستان، هند، تاجیکستان، آذربایجان، ترکمنستان، بوسنی، سوریه، لبنان و ترکیه و ... دارای نمایندگان می باشد. هزینه های این خبرگزاری را دولت تهیه می کند امام واحد مرکزی خبر در اجرای وظایف استقلال نسبی دارد.

    4- با آغاز جنگ تحمیلی بسیاری از مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران اشغال شد و یا در تیررس مستقیم آتش دشمن بعثی قرار گرفت. در این میان، شهر مقاوم آبادان که از همان اوان جنگ از سه طرف محاصره شده بود همچنان به صورت پراکنده مقاومت می نمود. در این شرایط هواپیماهای عراقی به طور مرتب این شهر و سایر شهرهای مرزی را بمباران می کردند. در اولین روز زمستان 1359 سه فروند هواپیمای توپولوف و میگ عراقی به آسمان آبادان تجاوز کرده و مناطق مسکونی بسیاری ویران شد و گروهی از مردم بی گناه به شهادت رسیده و یا مجروح شدند. با این حال دو فروند از هواپیماهای عراقی در بازگشت توسط جنگنده های ایرانی مورد هدف قرار گرفته و متلاشی شدند.

    5- شهید مجتبی استکی در سال 1334 ش در شهرکرد به دنیا آمد. وی پس از گذراندن دروس دبیرستان وارد دانشگاه شد و از انیستیتو تکنولوژی اهواز فارغ تحصیل گردید. شهید استکی پیش از انقلاب با تشکیل جلسات مذهبی به ارشاد مردم پرداخت و به سازماندهی نیروهای انقلابی در جریان تظاهرات ضد رژیم اهتمام می ورزید. این شهید گرانقدر پس از پیروزی انقلاب اسلامی در آمد و در مبارزه با طاغوت و فساد فعالیت نمود. شهید استکی که در ابتدا معلم دوره راهنمایی بود بعدها مسؤول آموزش و پرورش شهرستان فارسان در استان چهار محال بختیاری شد. این شهید گرانقدر سرانجام در حالی که از طرف مردم شهرکرد به نمایندگی مجلس شورای اسلامی انتخاب شده بود در اول دی ماه 1360 در 26 سالگی توسط عوامل مزدور و منافق در مشهد مقدس به شهادت رسید و در شهرکرد به خاک سپرده شد.



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/10/1:: 12:58 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز سی ام آذر ماه

     - سرنگونی سلسله ساسانی با قتل یزد گرد سوم ( 21 ش )

     - تاسیس مدرسه دارالفنون در تهران ( 1230 ش )

     - ارسال پیمان سه جانبه بین ایران و شوروی و انگلستان به مجلس شورای ملی ( 1320 ش )

    - توافق شوروی برای ارسال تسلیحات پیشرفته به عراق در جریان جنگ تحمیلی ( 1364 ش )

     - شب یلدا طولانی ترین شب سال

    1 – به دنبال شکست یزد گرد سوم آخرین پادشاه سلسله ساسانی از سپاه اسلام در نهاوند این سلسله پس از 416 سال حکومت منقرض شد و مسلمانان ایران را فتح کردند . سپاه اسلام با آن که نفرات و تجهیزات کمتری داشت اما به خاطر روحیه بالا و ایمان محکم در نبردهای پیاپی که چند سال طول کشید ارتش ساسانی را شکست داد که آخرین آنها جنگ نهاوند بود . با سقوط این سلسله ایرانیان به تدریج به اسلام گرویدند و خود در گسترش آن کوشیدند .

     2 – مدرسه دارالفنون به عنوان اولین مدرسه عالی پلی تکنیک در ایران در پی تلاش های امیر کبیر در دوران ناصرالدین شاه قاجار دایر شد . این مدرسه کار خود را در ابتدا با شش استاد در رشته های مهندسی معدن و داروسازی و ... آغاز کرد . بسیاری از فارغ التحصیلان دارالفنون بعدها در مقام های مملکتی وارد شدند . این مدرسه در حالی تاسیس شد که امیر کبیر بانی آن در تبعید در کاشان به سر می برد .

     3 – مهمترین اقدام کابینه محمد علی فروغی پس از روی کار آمدن محمد رضا پهلوی و در گیر و دار جنگ جهانی دوم و حضور متفقین در ایران امضای پیمان بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی و انگلستان بود که متن آن طی ماده واحده ای در 30 آذر ماه 1320 تقدیم مجلس شد . در این پیمان احترام به حاکمیت ایران از طرف دولت های روس و انگلیس ، قرار دادن تسهیلات لازم در اختیار شوروی و بریتانیا در دوران جنگ از طرف ایران و نگاهداری نیروهای نظامی متفقین در ایرانی تا هر زمان و ... عنوان شده بود . این پیمان هر چند به ظاهر ضرری برای ایران نداشت ولی حضور طولانی مدت این نیروها در ایران بر مردم بسیار گران تمام شده بود . بعد از جنگ نیروهای شوروی علارغم تعهدات خود از خاک ایران بیرون نرفته و بعد از شکایت ایران به سازمان های بین المللی این نیروها حاضر به تخلیه ایران شدند .



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/9/30:: 12:32 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

     

    مناسبتهای روز بیست و نهم آذر ماه

     

    - هجوم روسها به تبریز و گیلان پس از اولتیماتوم به دولت ایران ( 1290 ش )

    - در گذشت استاد ابوالحسن صبا موسیقی دان ایرانی ( 1336 ش )

    روز تجلیل از مهندس محمد جواد تندگویان وزیر نفت ایران در دولت شهید رجایی ( 1370 ش )

    1- پس از اولتیماتوم روسیه به دولت ایران برای اخراج مورگان شئستر ، کارشناس اقتصادی آمریکایی در ایران دولت ایران این اولتیماتوم را در 28 آذر 1290 پذیرفت . اما پذیرش ذلت بار اولتیماتوم روس ها که به امید پایان یافتن زیاده خواهی ها و بهانه گیری های دولت روسیه انجام گرفت نه تنها مشکلی را حل نکرد بلکه دامنه تجاوزات آنها را گسترش داد در این میان شهر تبریز که به علت مقاومت دلیرانه در برابر عناصر وابسته به روس ها بیش از پیش به خشم مورد خشم روس ها بود روسها به بهانه بی احترامی پاسبان نظمیه تبریز به مامور روسی کشتار مردم شهر را آغاز نمودند و نقاط حساس شهر را به تصرف خود در آوردند سپس با تاراج مردم و قتل آنان پرداخته و هر گونه مقاومتی را با تفنگ پاسخ دادند . همزمان با تبریز ، روسها به گیلان نیز یورش بردند و جنایات مشابهی را رقم زدند در این حال مردم رشت بنابر فتوای مراجع از خرید کالاهای روسی و انگلیسی خودداری می کردند و از مقاومت در برابر نیروهای روس غافل نبودند اما روس ها این استقامت عمومی را با قتل عام مردم به طرق مختلف پاسخ دادند .

    2 – استاد ابوالحسن صبا در سال 1281 ش در تهران به دنیا آمد . وی از نوادگان فقتحعلی خان صبای کاشانی ملک الشعرای دربار فتحعلی شاه قاجار بود . پدر ابوالحسن نیز با نام کمال السلطنه طبیبی هنرمند و هنر دوست بود و منزلش محفل ارباب و ذوق و موسیقی محسوب میشد . ابوالحسن صبا موسیقی را نزد پدر و دیگر استادان در کودکی فرا گرفت و به تکمیل معلومات خود در این زمینه پرداخت . هنر استاد صبا تنها در نوازندگی خلاصه نمی شد بلکه علاوه بر نواختن به نقاشی ، ادبیات و پرورش گل نیز علاقه داشت وی در طول سالهای تحصیل در محضر استادانی همچون میرزا عبدالله ، درویش خان و علی اکبر شاهی و علینقی وزیری در نواخت سه تار ، کمانچه ، ویولون و ضرب و ... به استادی دست یافت . صبا در 1308 ش از طرف وزیری به مدریریت مدرسه صنایع ظرفیه رشت منصوب شد و تعداد زیادی از آهنگ های محلی را جمع آوری کرد او سالها در ارکستر موسیقی ملی ، ارکستر نوین رادیو ، ارکستر شماره یک و گلهای رادیو نوازندگی کرد . او صاحب روشی خاص در نواختن ویولون بود . همچنین از محضر درس او شاگردانی چون مهدی خالدی ، روح الله خالقی و حبیب الله بدیعی از آن جمله اند . تالیف و تدوین موسیقی سنتی ملی یکی از دیگر تلاش های استاد بود . او کتابهای تحقیقی درباره شناسایی سازهای ایرانی به نگارش در آورده بود که دستور ویولن ، سنتور و سه تار از آن جمله اند . ایشان سرانجام در 29 آذر 1336 در 55 سالگی دار فانی را وداع گفت .

     3 – محمد جواد تندگویان در سال 1329 ش در تهران به دنیا آمد و پس از اتمام تحصیلات متوسطه و ورود به دانشگاه نفت آبادان با درجه مهندسی نفت فارغ التحصیل شد . وی در دوران تحصیل مبارزات خود علیه رژیم پهلوی را ادامه داد و در سال 52 توسط ساواک ستگیر شد و به 11 ماه حبس محکوم گردید . ایشان پس از پیروزی انقلاب به مدیریت یک کارخانه در رشت رسید . او پس از مدتی به وزارت نفت دعوت کشد و به عنوان مدیر مناطق نفت خیز جنوب مشغول به کار گردید . پس از آن از سوی شهید رجایی به وزارت نفت انتخاب شد تا اینکه در 12 آّبان 1359 در یکی از بازدیدهایی که از صنعت نفت جنوب داشت توسط قوای بعث عراق اسیر شده تا اینکه به شهادت رسید . پیکر این شهید بزرگوار پس از 11 سال اسارت در 29 آذر 1370 ش به خاک ایران منتقل شد و در جوار شهدای هفتم تیر در بهشت زهرا به خاک سپرده شد .

     



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/9/29:: 12:47 صبح | نظرات دیگران ()

    » وقایع الایام

    مناسبتهای روز بیست و هشتم آذر ماه

    - رحلت شیخ الشریعه اصفهانی مدرس کبیر علمیه نجف ( 1299 ش / ربیع الثانی 1339 ق ) - حمله موشکی رژیم عراق به شهر قهرمان پرور دزفول ( 1361 ش )

    - ارتحال عالم فرزانه آیت الله محمد رضا مروج طبسی ( 1363 ش )

    - ارتحال عالم فرزانه آیت الله محمد رضا مروج طبسی ( 1363 ش )

     - در گذشت شاعر معاصر عباس یمینی شریف ( 1368 ش )

    - ترور برادر صادق گنجی رایزن فرهنگی ایران در لاهور توسط عوامل استکبار جهانی ( 1369 ش )

    - اولین همایش نگارش یک روزه قرآن کریم در تهران ( 1379 ش )

    1- رژیم خونخوار عراق با هر بار ناکامی در جبهه های جنگ و رویارویی با رزمندگان جان بر کف اسلام برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران به بمباران مناطق مسکونی ایران اقدام می نمود و در همان حال خود را صلح طلب عنوان می کرد . در ادامه این حملات وحشیانه در روز 28 آذر شهر دزفول هدف یورش بی رحمانه رژیم بعث عراق قرار گرفت و در جریان این حمله موشکی رژیم بعث عراق به شهر قهرمان پرور دزفول 60 غیر نظامی شهید و 287 نفر زخمی شدند ، اگر چه قبل از این جنایت نیز هواپیماهای عراقی بارها شهرهای ایران را بمباران کرده و ساکنان غیر نظامی آنها را به خاک و خون کشیده بودند اما حمله به دزفول اولین حمله گسترده عراق به مناطق مسکونی به وسیله موشک های زمین به زمین می باشد .

    2- آیت الله شیخ محمد رضا مروج طبسی در سال 1285 ش در مشهد مقدس به دنیا آمد . وی سطوح اولیه را در مشهد گذراند و سپس راهی قم گردید . و در قم در محضر سید محمد تقی خوانساری ، سید علی یثربی کاشانی ، میرزا علی اکبر حکیم یزدی و محمد علی شاه آبادی استفاده برد سپس راهی نجف شد و در حلقه درس محمد جواد بلاغی ، سید ابوالحسن اصفهانی ، آقا ضیاء الدین عراقی و میرزای نایینی شرکت جست . در سال 1352 ش به سبب فشارهای دولت عراق از آن کشور رانده شد و در قم ساکن گردید و به تدریس و تالیف پرداخت . از وی اثار متعددی بر جای مانده که اثبات الرجعه ، حاشیه وسیله النجاه و عقد الفراید فی اصول العقاید و ذخیره الصالحین در 8 جلد از آن جمله اند . سرانجام این فقیه و مدرس بزرگوار در 28 آذر 1363 ش برابر با 25 ربیع الاول 1405 ق در 78 سالگی در قم رحلت نمود و در یکی از حجره های صحن بزرگ حرم حضرت معصومه ( س ) به خاک سپرده شد .

    3- استاد عباس یمینی شریف متخلص به یمینی در سال 1298 ش در تهران به دنیا آمد وی در سال 1319 به دانشسرای عالی راه یافت و از این زمان علاقه به شعر گفتن و داستان نویسی برای کودکان در او بیشتر شد . در سالهای بعد شعر های یمینی در مجله های مختلف چاپ شد و به سر دبیری مجله بازی کودکان انتخاب گردید . از سال 1324 ش رخی از اشعار وی وارد کتب درسی دبستان شدند و از سال 1335 به عنوان مدیر مجله تازه تاسیس کیهان بچه ها فعالیت نمود .استاد یمینی در سال 1336 باشگاه بچه ها را تاسیس کرد و در سال 1341 با همکاری عده ای از فرهنگیان با سابقه به تاسیس موسسه فرهنگی و غیر انتفاعی شورای کتاب کودک همت گماشت . و در سال 1357 نیز انجمن پژوهش های آموزشی را بنیان نهاد . در سال 1346 موفق به دریافت جایزه بین المللی یونسکو به مناسبت تالیف بهترین کتاب سال در ایران نائل شده بود استاد یمینی سرانجام در 28 آذر 1368 در 70 سالگی در گذشت .

     4- صادق گنجی مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامیی ایران در لاهور پاکستان نزدیک به چهار سال ، ماموریت فرهنگی خویش را در راه معرفی ارزش های والای اسلام و گسترش روابط فرهنگی میان مردم ایران و پاکستان سپری کرده بود وی در آستانه بازگشت به ایران و پس از مراسم تودیع که از سوی فرهنگیان و شخصیت های علمی و ادبی لاهورر برایش برگزار شده بود توسط عوامل فرقه گرای همسو با استکبار جهانی مورد حمله مسلحانه قرار گرفت وبه شهادت رسید .

     5- اولین همایش نگارش قرآن کریم در یک روز با حضور یکصد و هشتاد خوشنویس و 60 تصنیف کار وتذهیب کار برجسته کشور در سالن اجلاس کنفرانس اسلامی برگزار شد و در یک روز ، تمام قرآن کریم به طرزی بدیع و زیبا به نگارش در آمد علاوه بر این که بسیاری از مسئولان به بازدید این همایش آمدند در پایان نیز این کار مورد بازدید و تقدیر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای قرار گرفت .

     



  • کلمات کلیدی :
  • مـــــــحـــــب:: 87/9/28:: 3:53 صبح | نظرات دیگران ()

    <   <<   6   7   8   9   10